Waar het begon

Maar hoe komt River Cleanup in Kapellen terecht? Alles begon in 2020, met een samenwerking tussen Volkswagen Belgium en River Cleanup. Waar River Cleanup in heel België acties organiseerde voor zero waste in onze rivieren, ging Volkswagen met het elektrische ID.-gamma voluit voor zero emission. Een mooi verlengstuk van een duurzaam verhaal, waarin beide organisaties elkaar vonden.

‘Van 2020 tot nu hebben we er vooral op gefocust om River Cleanup meer bekendheid te geven’, vertelt Cathy Claes, Marketing Project Manager bij Volkswagen Belgium‘Dat deden we door hen te helpen met hun mobiliteit en CO2-neutrale ID.’s ter beschikking te stellen. Maar dit jaar wilden we graag een stapje verder gaan en zelf aan de slag gaan. De concessies leken ons de meest laagdrempelige manier om in een transformatietraject te stappen. En zo kwamen we terecht bij Auto Natie Group, dat meteen enthousiast mee op de kar sprong. Met Kapellen als ideale uitvalsbasis voor het testproject.’

Transformatietraject

In maart 2023 streek River Cleanup in Auto Natie Kapellen neer. Enquêtes werden afgenomen, werkgroepen opgericht, workshops georganiseerd, een plastic scan werd uitgevoerd. ‘We bekeken welke single-use plastics gebruikt worden en analyseerden de afvalstromen in het bedrijf’, licht Joris Fierens van River Cleanup toe. ‘Op basis van onze bevindingen gaven we advies. Op welke manier kan je beter sorteren? Hoe kan je zaken anders verpakken? Welke materialen kan je als alternatief gebruiken? Nu is het aan de directie om te kijken naar de interne haalbaarheid van de opgelijste actiepunten en de transformatie in gang te zetten.’

Auto Natie Kapellen liet als pionier een plastic scan uitvoeren. Vanaf september worden de eerste acties voor ‘minder plastic’ zichtbaar in het bedrijf. In 2024 volgt een uitrol naar de andere concessies. En ook zeilster Eline Verstraelen ondersteunt dit hele proces, als ambassadrice van het River Cleanup-programma voor Auto Natie Kapellen.

Over vuilnisbakken en bekers

Jean-Pierre De Roeck, Chief Retail Officer bij Auto Natie Group, buigt zich samen met het directieteam over een concreet actieplan voor Auto Natie Kapellen. Deze zomer wordt onder andere het vuilnisbakkenbeheer alvast aangepakt. Jean Pierre: ‘Op dit moment staan er kleine vuilnisbakken aan elk bureau. Die gaan we vervangen door enkele centrale sorteersystemen waar je het afval makkelijk kan scheiden. Parallel maken we ook afspraken met de externe poetsbedrijven, zodat het gescheiden afval niet terug in één container verdwijnt. De maatregelen die we nemen moeten over de hele lijn kloppen.’

Ook het beleid rond het gebruik van gewone plastic bekers en kartonnen bekers met plastic coating wordt bekeken. ‘In Auto Natie Kapellen alleen al worden meer dan 20.000 plastic bekers per jaar gebruikt’, verduidelijkt Jean-Pierre. ‘Als je weet dat onze Auto Natie Group dertien concessies telt, kom je uit op een gigantische hoeveelheid bekers die in de vuilbak belanden. Daar willen we echt iets aan doen. Maar dan moeten we eerst de hele logistiek errond bekijken. Want dan hebben we nood aan bijvoorbeeld extra vaatwasmachines, nieuwe overeenkomsten met de poetsploegen … Dat vergt heel wat voorbereidingswerk. Daar zijn we nu mee bezig. In september vatten we de campagne, de resultaten en actiepunten graag samen voor onze mensen in Kapellen tijdens een grote happening. Zo is het voor iedereen duidelijk wat we gaan doen.’

De ambitie reikt uiteraard verder dan beter sorteren en het beleid rond de bekers herbekijken. Jean-Pierre: ‘We willen vooral dat er zo weinig mogelijk plastic te vinden is in de concessies en ook het bewustzijn aanwakkeren. Dat kunnen we bijvoorbeeld doen door aan leveranciers te vragen om iets plasticvrij te leveren of door bewuster te gaan kijken naar andere, duurzame verpakkingsmethodes. Ik denk bijvoorbeeld aan gadgets of cadeautjes die we meegeven aan onze klanten. Hoe zijn die verpakt? Ook dat is belangrijk.’

Duurzaam leven

Duurzaamheid is één van de thema’s waar Auto Natie Group op lange termijn op inzet. Jean Pierre: ‘Net zoals we elke dag voor 100 % tevreden klanten gaan, vinden we ook dat duurzaamheid in het DNA van onze onderneming moet zitten. Uit de enquêtes in Kapellen bleek echter dat er nog vrij veel jonge mensen zijn die niet recycleren of sorteren. Daar schrok ik wel van. Er is duidelijk nood aan bewustmaking en sensibilisering. Dat is ook wat we met dit project willen bereiken. Niet alleen op de werkvloer moeten er zaken veranderen. We willen er ook mee voor zorgen dat mensen deze duurzame visie doortrekken naar hun persoonlijk leven. Wat ik trouwens ook doe als grootvader en bestuurder van een sportclub.’

Zeilen tussen plastiek

Eline Verstraelen, wereldkampioene zeilen bij de juniores, ondersteunt Auto Natie Kapellen volop in dit duurzaamheidsverhaal. Zij is de ambassadrice voor River Cleanup vanuit de autogroep. ‘Tijdens het zeilen zien we het vaak drijven: klein en groot plastic, netten ... Vanuit het wedstrijdcomité worden er regelmatig acties opgezet om ook zeilers te sensibiliseren voor dit plasticprobleem. Zo vragen ze ons bijvoorbeeld om deel te nemen aan strandopruimacties, en moeten we een eigen drinkfles meenemen naar een wedstrijd. Die kunnen we dan vullen aan grote torens met gefilterd water. Of in het Europese circuit krijgen we nu herbruikbare lintjes om bovenaan onze zeilen te hangen, zodat je die niet altijd weg moet gooien. Het zijn kleine zaken, maar ze maken een wereld van verschil. Als ik er via dit engagement mee voor kan zorgen dat onze rivieren en oceanen terug properder worden, dan doe ik dat graag.’

Partners met ambitie

River Cleanup is tevreden met zo’n gedreven partners en ambassadrice. Joris Fierens: ‘Alle partners waarmee we in zee gaan, screenen we vooraf. We willen niet aan greenwashing doen. Voor ons is het belangrijk dat onze partners stappen ondernemen en ambitie tonen. Volkswagen Belgium heeft net de prijs gewonnen van het bedrijf met de meeste collega’s die hebben meegedaan met onze River Cleanup Challenge Team Award 2023. Met meer dan 100 mensen gingen ze tien minuten afval opruimen. Het is fijn dat onze organisatie wordt gedragen door het bedrijf. En ook binnen de Auto Natie Group voelen we echt een duidelijk drive om de plastic vervuiling aan te pakken!’

Wil je meer weten? Neem gerust contact op!

Jean-Pierre De Roeck – Chief Retail Officer – Auto Natie Group
0475 71 90 49 - jeanpierre.deroeck@autonatiegroup.be

Cathy Claes – Marketing Project Manager - Volkswagen Belgium
0490 65 38 81 – cathy.claes@dieteren.be - Volkswagen River Cleanup

Joris Fierens – Projectmanager River Cleanup
0491 39 81 76 – joris@river-cleanup.org – www.river-cleanup.org