Meer dan dertig jaar passie, een levenslange band met het merk en een vooruitstrevend oog voor detail: de nieuwe Volkswagen ID. Buzz GTX van Michaël Van De Poel is niet zomaar een busje, maar een persoonlijk meesterwerk. In samenwerking met D’Ieteren Mobility Company bouwde hij zijn droombus. De Volkswagen is uniek in België, volledig elektrisch en helemaal klaar voor de rode loper van de Fastest Fashion Show van Effective Media.

De krachtigste Volkswagen-bus ooit gebouwd

Michaël Van De Poel groeide op met Volkswagen busjes, organiseerde vroeger VW-events en reed zijn hele leven lang met het merk. “Mijn allereerste auto was een volledig zwart VW-busje met een dak en bovenkant in het rood gewrapt. De keuze voor Volkswagen is nooit veranderd,” vertelt Michaël enthousiast. “Zelfs nu, als consultant bij klanten en als vader aan de schoolpoort, is een VW-busje nog altijd mijn ideale metgezel.”

Toen het ID. Buzz-concept in 2002 opdook als retrohommage, wist hij al: die wil ik ooit bezitten. Twee decennia later is het zover. Michaël bestelde een van de allereerste ID. Buzz GTX-modellen met verlengde chassis in België, geleverd door D’Ieteren Mobility Company. “Dit is het krachtigste VW-busje ooit gebouwd,” vertelt hij. “Vierwielaandrijving, full option, lange chassis en dan nog eens volledig op maat afgewerkt. Er is geen tweede zoals deze.”

Elektrisch met karakter

De GTX-versie van de ID. Buzz is de sportiefste uitvoering, met krachtige prestaties en een stijlvolle, moderne uitstraling. Michaëls model kreeg een zwart dak, donkerrode wrap, verlaagde ophanging, aangepaste velgen en een groot verlicht logo vooraan. Vanbinnen koos hij resoluut voor een volledig zwart VW-interieur, wat vroeger nog niet mogelijk was: zwart leder, zwarte plafonds, zwarte dakstijlen en een glazen dak in transparant melkglas die elektronisch geregeld kan worden.

“Alle andere Volkswagenbusjes zijn speels en wit met lichte kleuraccenten,” legt Michaël uit. “Ik wilde net het omgekeerde: een classy busje dat mensen niet elke dag zien.” Ook technisch voegde hij zelf innovaties toe. Zo heeft hij plannen om de laadstatus in een groot logo aan de voorkant van zijn wagen te verwerken: een subtiele knipoog naar zijn achtergrond in automatisering en elektronica.

Première op de Fastest Fashion Show

De levering van de wagen wordt allesbehalve alledaags. Michaël krijgt dankzij D’Ieteren Mobility Company de kans om zijn bus voor het eerste te zien op de rode loper van de exclusieve Fastest Fashion Show van Effective Media. Dit evenement, georganiseerd in de impressionante studio’s van Studio 100, presenteert de honderd meest bijzondere wagens van het moment. “Voor mij is dat een droom,” vertelt Michaël. “Tot op vandaag kreeg ik enkel teasers te zien, zoals een foto van de velgen of een stukje van de wrapping. Het eindresultaat kreeg ik voor het eerste te zien op de show. Dat moment was onvergetelijk.”