Interview:
Nieuwe wetgeving: zonnepanelen voor bedrijven
Bedrijven in Vlaanderen die op jaarbasis minstens 1 gigawattuur elektriciteit verbruiken, zijn tegen 1 juli 2025 verplicht om zonnepanelen te installeren op hun bedrijfssite. Wij gingen langs bij Hans De Prekel van Go-Solar by D’Ieteren. Hij vertelt hoe je als bedrijf die installatie van zonnepanelen kunt integreren in een ruimer duurzaamheidsverhaal, waar ook een elektrisch wagenpark, laadinfrastructuur en zelfs batterij-opslag deel van uitmaken.
Fleet News – juni 2024
Eerst even de theorie op een rijtje
- Grootverbruikers die vanaf 2021 jaarlijks minstens 1 gigawattuur (1.000 MWh) elektriciteit verbruiken, zijn verplicht om tegen 1 juli 2025 zonnepanelen te installeren.
- Die PV-installatie moet vanaf juli 2025 actief zijn én geregistreerd staan bij het Vlaams Energie-en Klimaatagentschap (VEKA).
- Om te bepalen of een bedrijfsgebouw onder de verplichting valt, wordt gekeken naar de totale hoeveelheid elektriciteit die per kalenderjaar van het net wordt gehaald.
- De verplichting geldt voor een verbruik van minstens 1 GWh per bedrijfssite, en is enkel van toepassing voor gebouwen die in Vlaanderen liggen.
- Voor overheidsgebouwen zijn de regels nog strenger: zij worden namelijk verplicht om zonnepanelen te plaatsen zodra ze meer dan 250 megawattuur per jaar aan elektriciteit van het net halen.
- Lap je de verplichting aan je laars? Dan heeft de Vlaamse overheid al aangekondigd dat er boetes zullen volgen.
Totaalpakket aan energieoplossingen
‘Gelukkig is het nog nooit zo goedkoop geweest als vandaag om te investeren in zonnepanelen’, vertelt Hans De Prekel, Head of Sales & Marketing bij Go-Solar by D’Ieteren. ‘Als je vandaag een financiering aangaat voor zonnepanelen, dan ligt de maandelijkse aflossing daarvoor 40% lager dan wanneer je gewoon de energiefactuur zou blijven betalen en geen zonnepanelen installeert. Stel dat je 100 euro per maand betaalt aan elektriciteitskosten, dan heb je maar 60 euro per maand nodig om een PV-installatie te financieren. De keuze is dus snel gemaakt. Als bedrijf moet je deze maatregel niet zien als een verplichting, maar als de ideale gelegenheid om werk te maken van een ruimere groene evolutie.’
‘Gelukkig heeft D’Ieteren een heel ecosysteem opgebouwd rond mobiliteit, waar ook energie een belangrijk deel van uitmaakt. Dankzij de gebundelde krachten van Electric by D’Ieteren – laadoplossingen op de bedrijfssite en bij medewerkers thuis – en Go-Solar – zonnepanelen en batterijen – kunnen we ondernemingen een totaalpakket aan energieoplossingen bieden.’
Kosten onder controle
‘Daarbij is het cruciaal om energie voor bedrijven betaalbaar te houden. Daarvoor hebben we een heleboel slimme oplossingen uitgewerkt’, zegt Hans. ‘Zo installeert Electric by D’Ieteren vandaag al laadstations die adaptief kunnen laden. Dankzij artificiële intelligentie kunnen we de laadsnelheid aanpassen, afhankelijk van de energieprijzen die de klant op dat moment betaalt. Stel dat je als bedrijf een dynamisch energiecontract hebt afgesloten, waarbij de prijs per uur wordt bepaald. Dan kan het interessant zijn om alle elektrische wagens op je parkeerterrein op het middaguur vol te laden, wanneer de energieprijs laagt staat of misschien zelfs negatief is, zodat je geld krijgt om elektriciteit te verbruiken.’
‘Wanneer het gaat over elektrisch rijden, zien we dat bedrijven vandaag vooral inzetten op de installatie van laadinfrastructuur bij de medewerkers thuis’, vertelt Hans. ‘Maar er zijn zo veel meer mogelijkheden om op een slimme manier je energiekosten onder controle te houden. Als je weet dat de wagens van je medewerkers zo’n acht uur per dag stilstaan op je bedrijfsparking, waarom zou je daar dan geen verdienmodel van maken?’
Batterijen
‘Daarom gaan we met bedrijven graag rond de tafel zitten, om de puzzel van mobiliteit en energie helemaal in elkaar te laten passen. Hoeveel elektrische voertuigen zitten in hun wagenpark? Kunnen we slimme laadpalen installeren op de bedrijfssite, zodat de medewerkers hun wagen kunnen opladen op momenten dat de zonnepanelen veel energie opwekken of de energieprijzen laag staan? Of is er een mogelijkheid om batterijen te plaatsen die we ’s nachts kunnen volladen, en waarvan we de energie overdag kunnen ontladen? Ook daarvoor werken we met een algoritme op basis van artificiële intelligentie.’
Bedrijven die onder de nieuwe regels van de Vlaamse overheid vallen, wachten het best niet te lang met beslissen. ‘Een doorlooptraject voor zo’n grote PV-installatie, van bestelling tot keuring, duurt makkelijk vier à zes maanden’, weet Hans. ‘En als iedereen wacht tot het allerlaatste moment, zitten ook de installateurs allicht met een overvolle agenda. Op tijd gaan praten met alle betrokken partijen is dus zeker geen overbodige luxe.’
Nog vragen?
Meer info over deze nieuwe wetgeving? Neem contact op met ons Fleet & Business-team! Zij zetten je graag rond de tafel met de specialisten bij Go-Solar om een plan uit te werken op maat van je bedrijf.