Klant in de kijker
Trilations goed op weg naar volledig elektrisch wagenpark
Sinds kort is consultancybedrijf Trilations een 30-tal Volkswagen ID.3’s rijker. Daarmee zet deze internationale speler een volgende stap in zijn ver doorgedreven elektrisch verhaal. Dé ideale gelegenheid om bij te praten met CEO Johan Vermeiren over elektrificatie en de rol die Auto Natie Group daarin speelt.
Wereldwijd aanwezig
Wil je als onderneming je interne bedrijfsprocessen optimaliseren, efficiëntiewinsten verhogen of nieuwe IT-systemen implementeren? Dan zit je bij Trilations goed. Het bedrijf is gevestigd in het Vlaamse Kontich, maar heeft daarnaast nog bedrijfssites in New York, Tokio, Singapore en Melbourne. Op de lokale markt specialiseert de onderneming zich in organizational transformation. Internationaal ligt de focus voor hun klanten – hoofdzakelijk uit de farmaceutische sector – op market strategies. In totaal bedient Trilations klanten in zo’n 50 landen.
30 Volkswagen ID.S's
Het team van Trilations telt om en bij de 150 mensen, waarvan er 135 aan de slag zijn in Kontich. ‘Iedereen die bij ons werkt, krijgt de kans om een bedrijfswagen te nemen’, vertelt Johan. ‘Ons wagenpark telt nu ongeveer 120 wagens van verschillende merken.’ Ook starters krijgen bij aankomst meteen een wagen, en net daar verschijnen de Volkswagen ID.3’s ten tonele. ‘Elke nieuwe wagen in onze vloot moet 100 % elektrisch zijn’, gaat Johan verder. ‘Het was dus even zoeken naar een wagen die er voor jonge mensen niet alleen aantrekkelijk uitzag, maar die ook financieel een haalbare kaart was. Zo kwamen we al snel uit bij de Volkswagen ID.3.’
De wagens werden door Auto Natie Group in twee golven geleverd en werden volgens Johan met veel enthousiasme onthaald. ‘Elektrisch rijden vraagt enige aanpassing, maar onze bedrijfscultuur moedigt duurzaamheid volop aan. Onze medewerkers stonden dan ook open voor een elektrische wagen.’ Ook qua infrastructuur zit het bij Trilations alvast snor. ‘We hebben een hele resem elektrische laadpalen op onze bedrijfssite, en waar mogelijk installeren we ze ook bij onze medewerkers thuis.’
60 % elektrisch wagenpark
Corporate social responsibility (CSR) staat hoog op het prioriteitenlijstje van Trilations, en dat weerspiegelt zich ook in het wagenpark. ‘Elke nieuwe wagen die bij ons binnenkomt, is 100 % elektrisch. Dat gebeurt natuurlijk gefaseerd, waardoor vandaag ruim 60 % van onze wagens al volledig geëlektrificeerd zijn.’
Maar dat is niet alles. ‘Via een mooie samenwerking met de natuurbeschermingsvereniging Natuurpunt hebben we vorig jaar zo’n 10 000 bomen geplant, en binnenkort worden er zonnepanelen op onze bedrijfsgebouwen gelegd’, gaat Johan verder. ‘In totaal stoot Trilations per medewerker al de helft minder CO2 uit dan twee jaar geleden. Duurzaamheid leeft dus echt wel binnen ons bedrijf.’
Auto Natie plaveit de weg
De overstap van brandstofwagens naar elektrische wagens gebeurt niet op één dag, maar vraagt de juiste begeleiding. En net daar heeft Auto Natie Group volgens Johan het verschil gemaakt. ‘Door enkele financieel aantrekkelijke formules faciliteerde Auto Natie Group een vlotte overstap naar een elektrisch wagenpark. Soms heb je niet meer nodig dan het juiste product voor de juiste prijs.’
Maar ook wat de service betreft, is Johan positief. ‘Als fleetpartner denkt Auto Natie mee na over commerciële oplossingen en de continuïteit van ons wagenpark. We rekenen ook altijd op een tijdige levering. Die zaken lijken voor de hand liggend, maar zijn uiterst belangrijk en worden vaak over het hoofd gezien. Gelukkig niet door Auto Natie Group’, sluit hij af.